Заява

про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки

Детального плану території вздовж автодороги Р-15 між селами Сілець та Межиріччя Червоноградської територіальної громади

Червоноградського району Львівської області

 

  1. Замовник СЕО

Червоноградська міська рада

Адреса: 80100, Львівська обл., Червоноградський р-н, м. Червоноград, пр. Шевченка, 19.

 

  1. Вид та основні цілі документу державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

Детальний план території вздовж автодороги Р-15 між селами Сілець та Межиріччя Червоноградської територіальної громади Червоноградського району Львівської області розроблений на замовлення Червоноградської міської  ради відповідно до  Рішення № 852 від 21.10.2021р.

Детальний план є містобудівною документацією місцевого рівня, яка визначає функціональне призначення, параметри забудови земельної ділянки з метою розміщення об’єкту будівництва, формування принципів планувальної організації забудови, уточнення в більш крупному масштабі положень схеми планування території району, визначення планувальних обмежень  використання території  згідно з державними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами, формування пропозицій щодо можливого розташування об’єкту з користування надрами в межах однієї проектної території із дотриманням вимог містобудівного, санітарного, екологічного, природоохоронного, протипожежного та іншого законодавства з метою залучення інвестицій згідно інтересів територіальної громади, заходів щодо реалізації містобудівної політики розвитку території району, згідно п.4.1. ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст детального плану території»; визначення містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Детальний план розроблений на території Червоноградської територіальної громади, між селами Сілець та Межиріччя, Червоноградського району Львівської області.

Розрахунковий термін реалізації ДПТ - від 3 до 7 років.

Детальний план розробляється для будівництва та обслуговування об'єктів придорожного сервісу шляхом зміни цільового використання власної земельної ділянки, наданої для ведення особистого селянського господарства.

Детальний план території розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів та визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування нових об'єктів обслуговування населення, оновлення та розширення ряду інженерно-транспортної інфраструктури.

Документ державного планування розробляється відповідно до вимог чинного законодавства.

Проект розробляється у відповідності з:

  • Законом України № 3038-VI від 17.02.2011 р. «Про регулювання містобудівної діяльності»,
  • Земельного, Водного та Лісового кодексів України;
  • Закону України «Про відходи»;
  • Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
  • Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»;
  • Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»;
  • Закону України «Про природно-заповідний фонд України»;
  • Закону України «Про екологічну мережу України»;
  • Закону України «Про охорону земель»;
  • Закон України «Про рослинний світ»;
  • Закону України «Про тваринний світ»;
  • Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку»;
  • ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»,
  • ДБН Б.1.1- 14:2012 «Склад та зміст детального плану території»,
  • ДБН В.2.3-4-2015 «Автомобільні дороги. Проектування. Будівництво»,
  • ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів».
  • ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»;
  • ДСП 173-96 «Санітарні правила планування та забудови населених пунктів»

 

  1. Інформація про те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів):

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Для кожної з визначених стратегічних та оперативних цілей Програми розробляються завдання та заходи економічного і соціального розвитку. За кожною оперативною ціллю розробляється низка заходів і проєктів, серед яких можуть бути проєкти, які, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

Головними екологічними проблемами, які мають відношення до Програми є: захист атмосферного повітря; необхідність відновлення та модернізація головних споруд та мереж інженерної інфраструктури (централізоване водопостачання та водовідведення), збереження природних рослинних ресурсів та забезпечення необхідною площею зелених насаджень загального користування.

Стратегічна екологічна оцінка Програми дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.

Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів За кожним пріоритетним напрямком Програми розробляється низка заходів і проектів, серед яких можуть бути проекти, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проектів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

Детальним планом території передбачається:

-   функціональне планування території з необхідним розподілом її на декілька зон;

- розміщення будівель та споруд;

- улаштування твердого покриття, проїздів, майданчиків з твердим покриттям;

- благоустрій та озеленення ділянки за межами майданчику забудови.

 

Детальний план території розробляється між селами Сілець та Межиріччя Червоноградського району за межами населених пунктів.

Червоноградський  район знаходиться у північно-західній частині  Львівської області  в межах південної частини Волинської височини, і  межує  з  Волинню на  півночі,  а  на  заході - з  Республікою Польщею. Площа  району – 2970  квадратних  кілометрів,  які об’єднують сім  територіальних  громад,  205  населених  пунктів  з  населенням  232  тисячі  жителів.

Рельєф — слабохвиляста рівнина. Територією протікає ріка Західний Буг із численними притоками. Серед корисних копалин є значні поклади кам'яного вугілля, а також торфу, піску, глини тощо. Район має вигідне розташування щодо важливих транспортних шляхів. Це, зокрема, залізниця та автострада загальнодержавного значення Львів — Ковель із відгалуженням на Брест (Біларусь).

Основні природні ресурси регіону: Забузьке і Межирічанське (розроблені) і Тяглівське та Люблінське (розвідані) родовища кам'яного вугілля. У порівнянні з Донбасом, загальні показники якості вугілля нижчі, воно характеризується меншою теплотворністю і більш високою зольністю. Значну частину вугілля використовують Добротвірська ТЕС (Львівська область) і Бурштинська ТЕС (Івано-Франківська область).

Відносна одноманітність осадових порід, що виходять на поверхню, зумовило наявність тільки деяких видів будівельних матеріалів, до яких відносяться карбонатні породи (крейда і мергель), будівельні та бетонні піски, цегляні суглинки і глина, природні кам'яні будівельні матеріали і керамзитова сировина. Мергель як цементна сировина залягає в досить великих кількостях, але на даний момент не розробляється.

Основною сировиною цегельного виробництва є четвертинні лесовидні суглинки, які утворюють суцільний покрив на розмитій поверхні крейди. Суглинки розміщені в широкій смузі, перетинає площа басейну з півночі на південь. На площі Червоноградського району родовище суглинків знаходиться біля Сокаля. Поширені торф'яні відкладення в заболочених долинах річки Західний Буг та її приток.

Клімат помірно-континентальний. Середня температура січня −5 °C, липня від +18 °C. Кількість опадів становить 750—1000 мм.

Екологічні умови ділянок  проектування – задовільні

Рівень природної та техногенної безпеки в районі проектування – добрий. На територіях відсутні потенційно техногенно-небезпечних об’єктів.

На даний час територія, на яку розробляється детальний план не забудована.

На території детального планування відсутні об’єкти культурної та історичної спадщини.

 

  1. Ймовірні наслідки

Детальний план території є комплексним документом, проектні рішення якого в різній мірі та формі можуть впливати на стан довкілля та здоров’я населення.

В ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації детального плану території, зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів довкілля:

- ґрунти;

- атмосферне повітря;

- водні ресурси;

- стан фауни, флори, біорізноманіття, землі (у тому числі вилучення земельних ділянок);

- кліматичні фактори;

 

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

- здійснення природоохоронних заходів, спрямованих на зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

- зменшення впливу забруднення повітря та ґрунтів автотранспортом шляхом реконструкції і будівництва проїздів з твердим покриттям;

- будівництво централізованої системи каналізування та влаштування централізованої системи водовідведення, що дозволить знизити рівень забруднення ґрунтових вод;

Оцінка ймовірних наслідків:

Атмосферне повітря

Під час будівництва комплексу вплив на повітряне середовище буде зумовлюватись збільшенням викидів забруднювальних речовин від роботи двигунів транспортних засобів, викидами пилу при проведенні земляних, будівельних, монтажних робіт. Передбачається, що дані речовини будуть утворюватися в незначних  кількостях, без перевищень норм ГДК.

Потенційними джерелами забруднення атмосферного повітря при експлуатації об’єкту будуть автотранспортні засоби різних категорій.

Водне середовище

Відведення поверхневих стоків з території дорожнього полотна здійснюватиметься за комбінованої системи дощової каналізації відкритого та закритого типу за допомогою дощоприймачів та водовідвідних канав, що розташовуватимуться в межах доріг та проїздів.

Передбачається, що проектні рішення не матимуть негативного впливу на водні ресурси.

 

Ґрунтове середовище

При будівництві об’єктів можливе тимчасове складування будівельних відходів та залишків матеріалів.

Порушення ґрунтового покриву може відбуватись під час будівництва та руху транспортних засобів.

Потенційними джерелами забруднення ґрунту під час проведення будівельних робіт є просипи сипучих матеріалів при розвантажувально-навантажувальних та перевантажувальних роботах, випадкові проливи бітуму, дизельного палива, емульсії або асфальтобетонної суміші.

Після завершення спорудження об’єкту передбачається відновлення грунтового покриву у визначених місцях.

Рослинний та тваринний світ

Згідно проектних рішень детального плану території вплив буде незначний та полягатиме в механічному порушенні рослинного покриву на період будівництва.

Після завершення спорудження об’єкту передбачається відновлення рослинного покриву у визначених місцях.

Акустичний вплив

Джерелами шуму та вібрації про спорудженні об'єкту будуть двигуни будівельних машин та механізмів.

Потенційними джерелами шуму при експлуатації об’єкту будуть автотранспортні засоби різних категорій.

 

б)для територій з природоохоронним статусом: території з природоохоронним статусом в межах проектування відсутні.

 

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: враховуючи географічне положення ділянки проектування наслідки реалізації проектних рішень документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення не передбачаються.

 

  1. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено.

З метою розгляду альтернативних проектних рішень та їх екологічних наслідків під час здійснення стратегічної екологічної оцінки проекту «Детальний план території вздовж автодороги Р-15 між селами Сілець та Межиріччя Червоноградської територіальної громади Червоноградського району Львівської області» передбачається розглянути «Нульовий сценарій» – без впровадження проектних змін та за можливості територіальна та/або технологічна альтернатива.

Альтернатива 1: «Нульовий сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування.

У разі незатвердження документу державного планування та відмова від реалізації проекту призведе до неможливості розвитку економіки району, як продовження поточних тенденцій щодо стану довкілля. За даним варіантом подальший стабільний розвиток території є, очевидно, проблематичним, і ця альтернатива веде до погіршення екологічної ситуації, неефективного використання земельних ресурсів, хаотичної забудови.

Оцінка ефективності вказаного альтернативного варіанту буде відображена у Звіті про стратегічну екологічну оцінку. У ході розробки детального плану території та здійснення стратегічної екологічної оцінки проекту документу державного планування буде розглядатись територіальна альтернатива розміщення об’єктів на запроектованій території та різні технологічні варіанти проектування комунікацій у відповідності до актуальної ситуації на місцевості.

 

  1. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуся під час стратегічної екологічної оцінки

Предметом стратегічної екологічної оцінки є проектні рішення детального плану території, їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення.

З огляду на стратегічний характер такого виду документації як детальний план території, ключове значення у виконанні стратегічної екологічної оцінки проекту такого документу мають методи стратегічного аналізу. Насамперед, буде застосований аналіз контексту стратегічного планування, що передбачає встановлення зв’язків з іншими документами державного планування та дослідження нормативно-правових умов реалізації рішень детального плану  території.

Застосування цільового аналізу при проведенні стратегічної екологічної оцінки дозволить встановити відповідність рішень детального плану території загальним цілям охорони довкілля та забезпечення безпечного для здоров’я населення середовища існування.

Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища.

Для здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть використовуватись логічні і формалізовані методи прогнозування.

Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію:

- доповіді про стан довкілля;

- статистичну інформацію;

- фонові та лабораторні дослідження стану довкілля;

- дані моніторингу стану довкілля;

- оцінку впливу на довкілля планової діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля;

- пропозиції щодо зміни існуючого функціонального використання території.

Основним критерієм під час стратегічної екологічної оцінки проекту містобудівної документації є її відповідність державним будівельним нормам, санітарним нормам і правилам України, законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Під час підготовки звіту стратегічної екологічної оцінки визначити доцільність і прийнятність запланованої діяльності і обґрунтування економічних, технічних, організаційних, санітарних, державно-правових та інших заходів щодо забезпечення безпеки навколишнього середовища.

 

  1. Заходи, для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Зважаючи на державну політику в галузі забезпечення екологічної безпеки та раціонального використання природних ресурсів, при будівництві об'єктів доцільно максимально повно використовувати сучасні екологічно безпечні технології при будівництві та експлуатації об'єктів, розміщення яких пропонується детальним планом.

Перелік  і стисла характеристика проектних рішень, комплекс яких включає:

- ресурсозберігаючі заходи – збереження і раціональне використання земельних та водних ресурсів, повторне їх використання та ін.;

- планувальні заходи – функціональне зонування, організація санітарно-захисних зон та санітарних розривів, озеленення та ін.;

- охоронні заходи – моніторинг території зон впливу планової діяльності.

Під час здійснення СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством. Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог.

Перелік проектних рішень для запобігання, зменшення та пом’якшення негативного впливу наслідків від виконання проектних рішень детального плану території, комплекс яких включає:

– дотримання рішень проекту детального плану території щодо раціонального використання території;

– дотримання меж території, відведеної для будівництва;

- виконання інженерної підготовки та вертикального планування території;

- прокладання кабельних ліній електропостачання замість повітряних ліній;

- упорядкування, благоустрій і озеленення вільних від забудови територій;

- організація централізованої санітарної очистки території із запровадженням системи роздільного збирання побутових відходів;

- при будівництві проектних будівель в межах ДПТ передбачається максимально повно використовувати сучасні технології зведення подібних об'єктів та використовувати при цьому високоефективні екологічні матеріали;

- дотримання протипожежних відстаней між будівлями та спорудами, забезпечення вільного під’їзду пожежних машин до всіх будівель і споруд;

- організація руху транспорту по основних дорогах по найкоротших шляхах у двобічному напрямку.

Охорона атмосферного повітря. Заходи для забезпечень нормативного стану атмосферного повітря під час будівництва включають:

- влаштування необхідних огороджень будівельних майданчиків (охоронних, захисних або сигнальних);

- контроль за точним дотриманням технології провадження робіт.

Розосередження в часі роботи будівельних машин і механізмів, не задіяних у єдиному безупинному технологічному процесі. Виключення роботи машин та механізмів на холостому ході. Влаштування тимчасових внутрішньо майданчикових доріг, по можливості, використовуючи існуючі дороги для зменшення утворення пилу.

Заходи щодо зменшення шуму та вібрації.

Основними джерелами шуму та вібрації при будівництві є будівельна техніка та автотранспорт.

Заходи для зменшення впливу шуму та вібрації на територію включають:

- заборона робіт в нічний час за винятком випадків, коли розпочаті будівельні роботи не можуть бути призупинені;

- частини будівельного устаткування, які мають вібрацію, повинні бути огороджені і бути максимально віддаленими від найближчих житлових та громадських будівель;

- влаштування шумозахисного огородження (акустичних панелей) вздовж залізниці за межами території проектування для захисту існуючої малоповерхової квартирної забудови в межах ДПТ зі східного боку;

- влаштування проти-вібраційних екранів (траншей) для зменшення тимчасових вібрацій під час проходження потягів.

Заходи щодо пом’якшення існуючої ситуації при погіршенні якості атмосферного повітря та появі джерел неприємних запахів:

- виявлення аварійних викидів;

- вчасне планування ремонтних та відновлювальних робіт по обладнанню;

- збирання, обробка та зберігання інформації, автоматизація процесів, фіксація таких;

- підготовка документації про величини викидів за формами статистичної звітності;

- аналіз поточної інформації, складання екологічного прогнозу.

Заходи щодо охорони ґрунтів та земель:

Забруднення ґрунту під час будівництва можливе у разі витоку палива та мастил від автотранспорту і будівельних машин, також можливе забруднення території відходами та сміттям.

Засоби забезпечення нормативного стану земельних ресурсів під час будівництва включають: 

- обов'язково дотримуватися меж території, відведеної для будівництва;

-  всі будівельні матеріали повинні бути розміщені на спеціально відведеному майданчику з- твердим покриттям; 

- контроль за роботою інженерного обладнання, механізмів і транспортних засобів:

- своєчасний ремонт, недопущення роботи несправних механізмів;  заправка будівельної техніки тільки закритим способом або поза територією будівельного майданчика – автозаправниками; 

- заправка автотранспорту повинна бути тільки на автозаправних станціях;

- передбачається влаштування твердого асфальтованого покриття нових проектних вулиць, реконструкція й заміна покриття на існуючих вулицях в межах ДПТ.

Поводження з відходами під час будівництва: 

- дотримуватися вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері поводження з- відходами;

- оснащення будівельного майданчика контейнерами для роздільного збору побутових і- будівельних відходів; 

- тимчасове складування будівельних і побутових відходів у пересувних контейнерах в- спеціально відведених місцях; 

- вивезення та подальша утилізація будівельного сміття.

Поводження з відходами під час експлуатації:

а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;

б) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров'я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Заходи щодо пожежної безпеки.

- Витримувати протипожежні відстані. Заплановані пожежні заходи в межах ДПТ: пожежна водойма, окремо розташовані пожежні резервуари з вільним доступом бригади до них, майданчики з відповідним інвентарем.

- На території забороняється розведення вогнищ, спалювання відходів та побутового сміття.

- Передбачити завчасні заходи по недопущенню виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру. З цією метою розробити переліки заходів з попередження надзвичайних ситуацій окремих видів, які регламентують поточну планову діяльність.

 

  1. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

- зміст та основні цілі детального плану, його зв’язок з іншими документами державного планування;

- характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

- характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

- екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються детального плану території, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

- зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на  державному та місцевому рівнях, що стосуються детального плану території;

- опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків

- заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання детального плану території;

- обґрунтування вибору виправданих альтернатив, якщо такі розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);

- заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання детального плану території для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

- опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);

- резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.

 

9.Орган до якого подаються зауваження та пропозиціїта пропозиції та строки їх подання

Червоноградська міська рада

Адреса: 80100, Львівська обл., Червоноградський р-н, м. Червоноград, пр. Шевченка, 19, ел. пошта: info@chg.gov.ua    тел.: (03249) 3-23-46

 

Строки подання

15 днів з дня публікації Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки документа державного планування «Детальний план території вздовж автодороги Р-15 між селами Сілець та Межиріччя Червоноградської територіальної громади Червоноградського району Львівської області» (відповідно до п.п. 5,6 ст. 10 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку"). 

Поширити: