ЗВІТ старости Сілецького старостинського округу за звітний період 2024 року.
За весь період існування інституту старост у громадах виникало і далі залишається багато запитань щодо ролі старости у громаді і правового регулювання його діяльності.
Порядок організації роботи старости визначається найперше Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Окрім законодавчих норм правовий статус старости додатково регламентується локальними нормативними актами:
- положенням про старосту, що затверджене рішенням відповідної місцевої ради (ч. 3 ст. 541 Закону про місцеве самоврядування);
- посадовою інструкцією
Положення про старосту - базовий документ для старост, який містить перелік повноважень старости; розкриває його правовий статус; регламентує організаційні моменти діяльності старости; визначає порядок та форму звітування старости.
Положення про старосту має захищати старосту від свавілля інших осіб; бути інформативним документом для жителів старостинського округу (актуально для жителів, якщо будуть відбуватися громадські обговорення, щоб жителі могли обгрунтовано підійти до свого «вибору» старости); бути «дорожньою картою» для старости (кандидатів на посаду старост) аби чітко і ясно розуміти повноваження старости, обов’язки, відповідальність.
Посадова інструкція визначає організаційно-правове становище старости в системі місцевого самоврядування; визначає конкретні завдання та обов’язки, права, повноваження, відповідальність, знання та кваліфікацію, необхідні для виконання конкретних повноважень; складається на посаду старости, а не на конкретну особу
Бачення жителів старостинського округу ролі старости в громаді часто не співпадає з повноваженнями старости та його посадовими обов`язками і це бачення полягає в наступному:
•староста має вирішувати всі питання, з яким вони звернулися до старостинського округу;
•староста є адміністратором і тим, до кого телефонують за будь-якої потреби;
•староста – це колишній сільський голова, який усе може вирішити.
Водночас, хай яку роль у громаді виконує староста, він насамперед залишається посадовою особою органу місцевого самоврядування з певними повноваженнями, правами, обовʼязками й обмеженнями в діяльності. І, як посадова особа, староста зобовʼязаний діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Станом на 01.01.2025 р. в с. Сілець зареєстровано: 3069 осіб, з них 1524 - чоловіки, 1544 – жінки, довгожителів 90+ років – 18 осіб ( 4 - чоловіків, 14 – жінок)
За 2024 рік в селі народилося 18 дітей, померло 44 особи.
Впродовж минулого року до старостату звернулося – 627 осіб, жителям Сілецького старостинського округу було:
- видано 373 довідки, акти, характеристики
- вчинено 63 нотаріальні дії відповідно до ст.40 Закону України «Про нотаріат»
- надано 73 адміністративні послуги (згідно обов`язків адміністратора ЦНАП). Слід зазначити, що по Україні менше половини старост надають такі послуги. Чому так мало? Бо це вимагає відповідних знань та кваліфікаційних навичок і такі вимоги до старост будуть зростати.
В старостаті ведеться Погосподарський облік, а також військовий облік. Старост уповноважено до здійснення оповіщення військовозобов`язаних.
Щодо інших звернень мешканців, то найчастіше вони пов`язані із станом благоустрою, ремонтом доріг, вуличним освітленням.
Тут варто розуміти, де староста може бути самостійним під час прийняття ним рішень, а де він є складовою системи відносин. Наприклад, якщо говорити про таке повноваження старости як взяття участі у здійсненні контролю за станом благоустрою чи використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу, то тут староста лише залучається до контрольних заходів, остаточні ж рішення, в тому числі і за їх результатами, приймає інший виконавчий орган ради чи посадова особа. Всі ці моменти важливо розуміти та враховувати, щоб не відбулося підміни між собою суб’єктів системи місцевого самоврядування та, подекуди, перевищення повноважень старост.
На благоустрій території с. Сілець впродовж року було використано 586003,00 грн.
У 2024році на ремонт доріг, протяжність яких у Сільці становить 59 км 600 м була виділена дуже незначна сума в розмірі 305 тис. грн:
100 тис.грн присілок Зарудні
30 тис. грн. присілок Підберезина
75 тис. грн присілок Підрочин
100 тис. грн присілок Тетеревець
Найбільші витрати з місцевого бюджету ідуть на утримання закладів освіти.
На утримання гімназії ім. Івана Климіва Легенди, у якій навчається 260 учнів за 2024 рік було використано 9 947 301,60 грн, що в розрахунку на одного учня становить 38259 грн на рік.
Як і у попередні роки найактуальнішим у Сільці залишається введення в експлуатацію дитячого садочка. По цьому об`єкту інформація наступна: у лютому 2025р. замовник, яким є відділ капітального будівництва Шептицької міської ради, отримав орієнтовну кошторисну документацію на виконання робіт та проводить моніторинг цін ресурсів для подальшої передачі проекту на експертизу. Після отримання експертного звіту питання щодо фінансування об’єкта буде передано на розгляд міському голові та профільній комісії ШМР.
Під час виконання своїх повноважень староста взаємодіє і комунікує з мешканцями старостинського округу та субʼєктами системи місцевого самоврядування. За спрямованістю комунікації її можна умовно розподілити на внутрішню та зовнішню.
Фактично всі повноваження старости, закріплені на законодавчому рівні, є комунікативними!
Водночас слід розуміти, що комунікація – це двостороння, спільна дія і найважливішим у роботі старости з жителями старостинського округу є зворотний звʼязок. Він дуже важливий для реалізації тих повноважень, які передбачають задоволення потреб мешканців старостинських округів та врахування інтересів різних груп населення у діяльності виконавчих органів відповідної ради.
При зворотному зв’язку комунікація стає двостороннім процесом, дозволяючи обом сторонам коригувати свої цілі і свою поведінку стосовно один одного.
Розвиток місцевої громади та її поліпшення – це продукт участі та роботи самих громадян.
Іншими словами, ефективність вирішення місцевих проблем значно підвищується, якщо в цьому процесі беруть добровільну участь і пересічні громадяни. Отже, староста є ключовим гравцем на «полі старостинського округу», проте не самостійним і не єдиним.
Приєднані файли: |
Звіт старости Сілецького старостинського округу за 2024 р..docx |